Simon van der Stel school

2 mei 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag was mijn eerste stagedag op de Simon van der Stel school. Ik loop stage bij grade 2. Dit zijn kinderen van 7 en 8 jaar. We werden hartelijk ontvangen door een Nederlandse man. Hij kwam speciaal voor ons naar school en gaf ons een introductie over het verleden van de school. Vervolgens werd ik meegenomen naar grade 2 door de groepsleerkracht. De kinderen stonden allemaal op en zeiden in koor: 'môrre jufrou'. Het was erg bijzonder om mee te maken. De kinderen dragen allemaal een uniform. Het klaslokaal zelf is erg vol, maar er is niet echt een schoolbord. De kinderen zijn door de dag heen allemaal met verschillende vakken bezig. Terwijl de een nog bezig is met de rekensommen (3+1 is voor deze kinderen al heel lastig), heeft de ander al gelezen en zijn spellingswerk gemaakt. Gerard maakt weinig gebruik van positieve benadering en dat is even wennen. Toch vind ik wel dat hij leuk les geeft en kan ik er veel van leren. Ik heb vandaag al veel kinderen geholpen en ik heb een introductiefilmpje laten zien op mijn laptop. De kinderen zijn erg lief en ik werd vandaag overladen met 'drukkies' (knuffels). Als laatst hebben Eva en ik nog een opdracht gekregen van de directeur: we mogen voor de hele school de grote rekendag organiseren, die eerder dit jaar al plaats vond in Nederland. Wij zullen dit voornamelijk in het Engels moeten voorbereiden en mogen hier zelf invulling aan geven. Ik zie dit dan ook als een echte uitdaging.

Tot zover mijn leerzame eerste stagedag. Foto's komen later deze week.

Lieve groetjes,

Ilona.

1. Henry:
    2 mei 2017
    Drukkies! Geweldig.
  2. Opa en Oma Masselink:
    3 mei 2017
    Lieve Ilona,

Opa's gezondheid gaat goed vooruit en wij genieten van je mails, wat fijn voor je om dit allemaal mee te maken, ook de lieve "drukkies".